No.114(Hong Kong) Squadron
"With speed I strike"

In 1917 werd in India dit Squadron geformeerd. In 1937 werd het onderdeel van No.2 Group Bomber Command. Ze waren het eerste squadron wat met de twee-motorige Blenheims vloog. Al op 13 october 1939 vlogen twee Blenheim IV's boven de Ruhr, een toestel kwam niet terug. 

Wanneer op 10 mei de Duitsers Nederland binnenvallen wordt op het vliegveld Vraux het hele squadron vernietigd. Ze trekken zich terug naar Engeland waar ze op 10 juni weer worden opgenomen in 2 Group. Bomber command H.Q. had toen voor de hele groep de order voor "cloud cover hit and run attacks" gegeven. Deze tactiek had tot doel zo veel mogelijk Messerschmits 109 defensief aan hun bases te binden. Dit om de jagers te verspreidden en te voorkomen dat ze voor offensieve taken rondom de Battle of Britain konden worden ingezet.  Met opening van operatie "Adler" als prelude op de batte of Britain heeft ook het No. 114 Squadron een belangrijke bijdrage geleverd om Hitler de geplande invasie van Engeland onder de codenaam "Seelowe" te laten afblazen. Ze worden in de eerste maanden van de oorlog dan ook meer als lokaas ingezet, het is in Augustus glashelder dat de Blenheim ongeschikt was voor daglicht vluchten tegen de vijand. Dat 

verklaard ook het groot aantal afgebroken vluchten. Ook de zuster toestellen van de R 3892 breken op 18 augustus bij gebrek aan

wolkenbescherming af.De Dobbs crew wordt nog voor dat ze kunnen terugkeren neergehald door 

 

Op de fotos: De Blenheim Mk 1 K7040 van het 114 squadron rond 1938. Een opname uit een Blenheim van het 114 tijdens een bombingraid op Herdla in Noorwegen.

 

 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.