De crew van Lancaster R 5675 code OF H

De crew van de R 5675 werd aangevoerd door Flight Officer A.W. Friend uit Zuid Afrika. De Squadron foto links is uit juni 1942. Hoogstwaarschijnlijk staat de gehele crew op deze foto. De bemanning crashte in de Beemster op 28 juni. Drie van de mannen lachend op de foto zouden het eind van de maand niet halen. A.W. Friend, J.C. Weir en F.E. Mackenzie stierven nog die maand in de Beemster. De overige vier werden door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt.

5 Initial Training School  

Lesie starte zijn opleiding tot piloot in Australie. Als Aircraft hand II begon zijn reis binnen het Empire Training Program. Vrijwel alle crewleden geëerd op deze site volgende hun opleiding binnen dit programma. Aan dit ETP is een aparte sectie op deze site gewijd. Eerste stap was het ITS, Lesie staat op de foto links als onderdeel van course 17A die op 19 juni 1942 in Perth startte. De foto is gemaakt op de eerste dag van de cursus. Tweede van linksachter staat overigens Walter Henry Teede, hij stierf een dag eerder dan Leslie boven België als piloot van de Short Stirling BK813...

 

 

Pilot F/O A.W. Friend

De crew welke zou gaan vliegen met de Lancaster Bomber 554 ontmoette elkaar in No. 205 Operational Training Unit op RAF Finningly. Vanaf september wordt hun opleiding voortgezet in 2-motorige Vickers Wellingtons. De samenstelling van de crews was vaak een min of meer toevallige verzameling van de benodigde taken in het vliegtuig. Als ze een crew compleet kregen werd dat het team voor de laatste fase van de opleiding en de uiteindelijke stationering bij een operationeel squadron.

 

1654 Heavy Conversion Unit

De laatste stap in de opleiding volgden de mannen op RAF station Wigsley. Voor het eerst werd er gevlogen in de 4-motorige heavy's. 1654 H.C.U. vloog vooral in de Short Stirling, Sergeant Healey zal in zijn opleiding in zeker 6 verschillende toestellen hebben gevlogen. De Lancaster zou hij pas in een operationeel Squadron gaan ontmoeten.

 

Pilot Officer  (C 15021 RCAF)
James Chapman Weir

Het net gevormde team wordt 23 februari aan de sterkte van No. 207 Squadron in Langar toegevoegd. Het operations record book maakt melding van 6 van de 7 mannen. Harold is er niet in terug te vinden... Na een uitzonderlijk korte training en één "second dicky" vlucht voor Harold op 28 februari worden de zeven mannen al op 2 maart op hun eerste operationele missie gestuurd; Gardening Deodar. Hun missie zou falen, het doel voor de zeemijnen kon die nacht niet worden gevonden. Ze keren terug naar Langar met de mijnen nog aanboord. Mission not completed....

Artur wordt 1,5 jaar getraind voor zijn rol

125.000 mannen gaan door het het programma

Cornelius W. Kleynhans

 

Geboren in Gwello, Rhodesië. ZIjn voor- ouders hebben Duitse roots en emigreerde met een VOC schip van de rede van Texel. Bij inschrijving in het register in Kaapstad wordt de achternaam verkeerd gespeld. ZIjn gezin was lid van de Nederduitse kerk. Aannemelijk dat de hij Afrikaans sprak. Hij volgt zijn training deels in zuidelijk Afrika en vertrekt per schip naar Engeland. Tijdens zijn training op RAF Manby ontmoet hij in 1942 Iris de moeder van zijn dochter...

 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.